Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.

Sidder du ned og arbejder, er du i risikozonen, når det kommer til at få arbejdsskader. Du kan dog gøre meget for, at det ikke sker. Her får du simple tips til, hvordan du undgår arbejdsrelaterede skader.

Hvis du sidder ned og arbejder i flere timer ad gangen hver dag, risikerer du, at du får skader. Det kan gå ud over dit helbred, men det kan også betyde, at du må sygemelde dig fra arbejdet, indtil du er kommet dig.

Råd 1: Bevæg dig hver halve time

Det er en god idé at bevæge dig i løbet af arbejdspladsen. Faktisk bør du gøre det hver 30. minut, hvis du vil undgå arbejdsskader som følge af at sidde for meget ned i den samme position. Brug eventuelt en app, der kan holde styr på, hvornår der er gået en halv time, så du bliver mindet om, at du skal rejse dig og gå lidt rundt. 

Du kan eksempelvis gå ud og hente en kop kaffe, eller du kan bare gå en lille tur. Det vigtigste er, at du får bevæget dig, så blodcirkulationen får frit spil.

Råd 2: Vælg en kontorstol, der støtter

Sørg for at den kontorstol, du har, er ergonomisk og støtter de rigtige punkter på din krop. Eksempelvis ved lænd og nakke. På den måde er du langt mindre udsat, når det kommer til eksempelvis diskusprolapser og lignende.

Råd 3: Skift position

Når du sidder på din kontorstol, vil det ofte være i den samme position i løbet af hele dagen. Det er ikke nogen god idé, hvis du vil undgå at få arbejdsskader, da det gør, at blodet ikke kan komme ordentligt rundt i din krop. 

Det vil samtidig gøre dig træt, fordi du ikke får nok ilt til hjernen. Sørg derfor for, at du skifter position et par gange i timen, så du ikke sidder på den samme måde hele tiden.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here