Det skal du huske ved salg af virksomhed
Det skal du huske ved salg af virksomhed
Når du står og skal til at sælge din virksomhed, så er der nogle ting, der skal være på plads til en eventuel overdragelse. Inden salget går i gang, skal du have gjort nogle ting klar. En af disse ting er en god lang beskrivelse af din virksomhed. Herunder ligger blandt andet årlig omsætning, gæld i virksomheden, hvor gammel er virksomheden osv. Der findes nogle skabeloner online, der kan give et fint billede af, hvor meget sådan en beskrivelse skal indeholde.
Hvad skal din salgsannonce indeholde
I en salgsannonce er det vigtigt, at du sælger. Det er din virksomhed, som gerne skal trygt videre til nogle andre, så de skal kunne forstå, at det er eller har været dit hjerteblod. Så sælg virksomheden i din beskrivelse.
De fleste sælgere giver ikke alle tal osv. i startfasen. For at komme til næste skridt skal køber som regel underskrive en NDA. Det er en fortrolighedserklæring, hvor begge parter er indforstået med, at disse fortrolige oplysninger ikke kommer videre.
Din NDA skal indeholde flere juridiske elementer, når du er i gang med salg af virksomhed. Det kan derfor i nogle tilfælde være fordelagtigt at benytte sig af en advokat, der har styr på denne del. Så kan du koncentrere dig om det, du er god til – nemlig at sælge virksomheden.
Løbende spørgsmål
Der opstår med garanti spørgsmål i løbet af salgsprocessen, så det er altid en god idé at alliere sig med en advokat ved enten køb eller salg en virksomhed.
Det kan samtidig også være svært selv at værdisætte virksomheden, da der nogle gange spiller affektionsværdi med i overvejelserne. En advokat kan i dette tilfælde også være særdeles brugbar, da de ser igennem alle disse følelser. Her bliver der kigget på juridiske samt skattemæssige forhold, hvor det kun er rene og tørre facts, der egentlig har en værdi.
Har du brug for en advokat af rådføre dig med, inden du går i gang med dit eget salg af virksomhed, så kan du kontakte et dygtigt og kompetent advokatfirma her.