Nemmetips

Tips og tricks

Nemmetips

Tips og tricks

Tips til virksomheden

Nemme tips til at komme støj på kontoret til livs

Støj er en kæmpe produktivitetsdræber – og så kan arbejde i vedvarende støj faktisk også føre til fysiske arbejdsskader og endda i værste tilfælde stress. Det handler altså ikke om at vænne sig til at arbejde i et støjende kontormiljø. Der skal gøres noget ved støjen, så det ikke går ud over produktiviteten og fører til en masse sygedage og endda sygemeldinger. Men hvad man kan gøre for at komme støj på kontoret til livs? Vi har her samlet to gode tips til, hvad du selv kan gøre for at slippe af med den unødige støj på kontoret.

Lydabsorbenter

Når vi ikke gør noget, har støjen simpelthen frit spil på kontoret – og det betyder, at den breder sig og breder sig. Støj har nemlig en tendens til at accelerere i et rum med dårlig akustik, meget baggrundsstøj og i rum med mange mennesker – og det betyder, at vi simpelthen automatisk hæver stemmen for at overdøve alt andet – og det samme gør alle andre. Det kaldes også Lombard-effekten. Det er dog muligt at gøre noget ved denne støj – og det kan gøres ved at investere i lydabsorbenter, som f.eks. lyddæmpende vægbeklædning, skærmvægge, akustikvægge og lignende. Lydabsorbenter er nemlig med til at forbedre akustikken i rummet og sørger for at den ikke spreder sig helt så meget.

Stillerum

Lydabsorbenter kan gøre meget, men der vil selvfølgelig altid være lidt støj tilbage – især når der er tale om storrumskontorer. Her kan det dog hjælpe gevaldigt med et stillerum på kontoret – et slags ekstra rum, hvor man kan forplante sig, når man har brug for ro og fred til sit arbejde. Det er et lydisolereret rum, som kan placeres inde på kontoret, og det sikrer arbejdsro for en eller flere medarbejdere, når der er behov for det. Det er også en god løsning til f.eks. fysiske og digitale møder.

Det er altså ikke svært at slippe af med unødig støj og holde på produktiviteten – men det kræver lige en indsats fra ledelsen.

Skriv et svar